De 1e stapjes naar en in Barcelona - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Stefan Duffelen - WaarBenJij.nu De 1e stapjes naar en in Barcelona - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Stefan Duffelen - WaarBenJij.nu

De 1e stapjes naar en in Barcelona

Door: SvD

Blijf op de hoogte en volg Stefan

01 Juni 2017 | Spanje, Barcelona

Ok....werken in Spanje en dan?

Een NIE-nummer regelen en een SS nummer om een contract te krijgen.

NIE - Numero de identificacion de extranjeros, oftewel BSN nummer.
SS - Seguridad Social, het nummer voor ziektekosten, werkeloosheid etc.

Met een email en wat documenten op voor deze nummers. Het is nogal een omslachtig proces om dit te krijgen, dus het is op hoop van zegen.

De NIE:
zonder afspraak bij de Policia Nacional om 9 uur staan en vervolgens te horen krijgen dat je echt een afspraak moet hebben. Omdat dit mijn enige dag is in BCN en ik 's avonds weer terugvlieg dring ik aan dat ik zsm een afspraak krijg. Dat lukt gelukkig en even later zit ik aan een bureau met een Spaanse ambtenaar die geen Engels spreekt, top situatie dus :)
Het blijkt dat ik niet het juiste document heb, of ze snapt het niet aangezien mijn documentatie in het Engels is. Ik heb mijn HR adviseur gebeld en mijn telefoon aan de ambtenaar gegeven en toen werd het geregeld. Ik moest nog wel even een stempel halen bij de bank om de hoek en € 9,45 afrekenen en daarna de stempel showen, maar het nummer was aangevraagd. Dit kon ik een week later ophalen.

Omdat het inmiddels tegen 14-en was had ik geen tijd meer om de SS te bezoeken. Dus ik moest nog een keer naar Spanje. Opzich geen straf, maar de eigen portemonnee barst ook weer niet uit z'n voegen van het geld.

Bezoek 2:
Om 9 uur meteen m'n NIE opgehaald bij datzelfde kantoor, die is voor 3 maanden geldig. En op door naar de SS. Tot hier liep het zoals ik het voor ogen had. Bij de SS bleek wederom mijn contract in het Engels niet goed. SS beweerde een Spaans contract nodig te hebben, IAG beweerde dat het altijd lukte met dit document....die adviseerde mij om het bij een ander kantoor te proberen, er zijn er zo'n 9 in BCN. Maar ook hier lukte het niet en de telefoontruc zoals bij de NIE stonden ze hier niet voor open. Wel m'n NIE in bezit, maar verder geen SS en dus geen contract.

Wel aangegeven dat ik met verkeerde documenten op pad gestuurd ben en ik een concept contract nodig heb voor dat nummer, maar dat ga ik pas eind mei regelen, of het bedrijf moest een vliegticket voor me kopen, maar dat zat er niet in.

Na een superleuke en gezellige afscheidsborrel met onze vrienden en familie vloog ik op vrijdag 26 mei naar BCN met een enkele reis :) Het avontuur ging beginnen!!

De maandag erop met mijn concept contract om half 9 naar de SS gegaan zodat ik vooraan in de rij zou staan, nou mooi niet...er stonden al ca. 30 mensen. Maar goed, 3x is scheepsrecht, om 10 uur had ik mijn SS-nummer en zo stond er niks meer in de weg om 1 juni te mogen beginnen met werken.

De vrije dagen die ik nog had heb ik benut met het openen van een bankrekening, in de zon zitten, huizen bekijken zodat wanneer de dames komen ze meteen kunnen settelen, in de zon zitten etc.

Huizenjacht is nog steeds aan de gang, verder ben ik helemaal klaar om 1 juni te beginnen!

Tags: NIE, SS, BCN, emigratie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Barcelona

Stefan

Global Buyer voor IAG GBS

Actief sinds 05 Juni 2017
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 3723

Voorgaande reizen:

26 Mei 2017 - 04 Juni 2017

De 1e stapjes

20 November 2016 - 30 November -0001

Emigreren naar Barcelona

Landen bezocht: