De sollicitatieprocedure - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Stefan Duffelen - WaarBenJij.nu De sollicitatieprocedure - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Stefan Duffelen - WaarBenJij.nu

De sollicitatieprocedure

Door: SvD

Blijf op de hoogte en volg Stefan

14 Mei 2017 | Spanje, Barcelona

Hoe het allemaal begon?

Met wat sollicitaties te versturen naar Barcelona en Singapore om eens te kijken hoe ik in de markt lig. In Nederland weet ik dat ik heel goed in de markt lig met wekelijkse aanbiedingen, maar hoe is dit in het buitenland. Andere koek kan ik je vertellen. Via LinkedIn en wat andere jobboards meer dan 200 inkoopbanen voorbij zien komen, in 3 maanden tijd maar 3 reacties gehad. 2 uit Barcelona en 1 uit Singapore.

Achteraf heel grappig dat de 1e sollicitatie meteen diegene is waar ik nu ben aangenomen :)

In het kort het langdurige sollicitatieproces
15 november gesolliciteerd op een global buyer functie bij de International Airlines Group in Barcelona.
Deze airlines group bestaat uit Iberia (Madrid), Aer Lingus (Dublin), British Airways (Londen) en Vueling (Barcelona).

2 dagen later (donderdag) kreeg ik de vraag wanneer ik wilde skypen. Toeval of niet....datzelfde weekend hadden Brit en ik een stedentrip gepland staan in, je raadt het nooit, Barcelona. Na wat heen en weer gemail in half Spaans en Engels werd het in Spanje ook duidelijk dat ik daar was en hadden we maandag een gesprek gepland. Zonder nette kleren was ik echter al vertrokken, dus op de zondag voor het gesprek nog maar even snel een blousje gescoord.
Het gesprek zelf was 30-45 minuten over weinig inhoud omdat het een nieuw kantoor was en ze eigenlijk alleen Engels wilden testen plus een cognitieve test afleggen.

Dus het was eigenlijk wachten op de uitnodiging voor de volgende ronde, en die kwam er voor 12 december. Wederom in Barcelona.

De 2e ronde bestond uit een bedrijfspresentatie, Engelse test met een inkoper uit Londen en nog een case met een groep, je concurrenten voor dezelfde functie.
Op de 1 of andere manier waren ze mij vergeten deze middag, maar dat zorgde ervoor dat ik de case niet hoefde te doen omdat deze volledig in het Spaans was en ik 1 op 1 met een global head of procurement kon spreken. Verder verliep alles prima voor mijn gevoel. Voor kerst zou ik meer horen, aangezien ze meer dan 80 mensen moesten interviewen voor verschillende functies.

Na 2 weken van stilte zelf maar even gemaild met de vraag of ze iets wisten. Kerstavond kreeg ik een reactie dat ze zeer positief waren en een optie tot de 3e ronde, alleen nog niks officieels.
Om een lang verhaal kort te maken, dit duurde en duurde maar en zo om de 2 weken besloot ik eens contact te zoeken met het recruitment bureau, maar die konden me alleen vertellen dat het een bedrijfsproces was en zij ook niks meer konden betekenen. Achteraf blijkt dat er maar 1 HR adviseur is voor heel Spanje :)
Toen was het ineens 21 maart en kwam mijn vacature weer online......oeiii dacht ik, dit is niet goed. Maar dit bleek ook normaal na navragen bij verschillende kanalen, het zorgde er wel voor dat ik eindelijk uitgenodigd werd voor de 3e ronde, een telefoongesprek met een manager in Londen.

In dit gesprek werden zo goed als dezelfde vragen gesteld als in december, dus dit kon niet meer fout gaan dacht ik. Aangezien ik het vertrouwen een beetje had verloren was ik meer om mij heen aan het kijken en had ik inmiddels een aanbod van Vopak om daar te komen werken. Ik probeerde Spanje onder druk te zetten, maar die maken zich niet zo snel druk.

Tot 6 april een telefoontje uit Polen binnenkwam (hoofdkantoor zit in Krakau). Ik kreeg een contract aangeboden om in Barcelona te gaan werken!!!! De rest van het gesprek heb ik niet meer gevolgd van blijdschap en aan het eind gevraagd of hij het op mail wilde zetten :D

Vamos a la BCN

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Global Buyer voor IAG GBS

Actief sinds 05 Juni 2017
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 3729

Voorgaande reizen:

26 Mei 2017 - 04 Juni 2017

De 1e stapjes

20 November 2016 - 30 November -0001

Emigreren naar Barcelona

Landen bezocht: